’t Is even schrikken, maar het is waar: het hebben van een gemengde omzet zorgt voor een duurdere bedrijfsvoering dan het hebben van alleen belaste of alleen onbelaste omzet.

Hoe dat komt, leg ik je in dit artikel uit.

Wel of niet BTW-plichtig?

Belaste of onbelaste omzet heeft te maken met het wel of niet in rekening moeten brengen van BTW (Omzetbelasting).

De hoofdregel is, dat over alle diensten en goederen BTW tegen het hoge tarief in rekening gebracht moet worden. Deze BTW moet je afdragen aan de Belastingdienst (BD). Hoe je dat moet doen, kun je lezen in het artikel ‘De BTW-aangifte‘.
In ruil daarvoor mag je de BTW die je betaalt op inkoop en kosten terugvragen aan de BD.

Zoals het een goede regel betaamt, zijn hier uitzonderingen op.

De uitzondering die in dit verband belangrijk is, is het geheel niet in rekening mogen brengen van BTW, oftewel de BTW-vrijstelling.
Dat is niet hetzelfde als het 0%-tarief voor het leveren van goederen of diensten!

De vrijstelling (je bent niet-BTW-plichtig) klinkt leuk. Je hoeft in principe geen BTW-aangifte te doen, wat toch maar weer mooi scheelt in de administratieve lasten. Er is ook een keerzijde: de BTW op kosten en inkoop kun je niet terugvragen.

Je kunt niet kiezen of je wel of niet vrijgesteld levert.
De BD heeft deze vrijstelling toegewezen aan een bepaald aantal goederen en diensten.
Als jouw bedrijf deze goederen of diensten levert, MOET je dat vrijgesteld doen.

Tot zover is alles duidelijk:

  • als je BTW-plichtig bent, breng je BTW in rekening over je goederen en/of diensten en kun je de voor inkoop en kosten betaalde BTW terugvragen. Het kost even wat moeite (voorwaarden aan je administratie, tijdsinvestering en/of kosten voor de BTW-aangifte), maar je zakelijke kosten zijn daardoor wel 6% – 21% lager. Voor wat hoort wat.
  • als je niet-BTW-plichtig (vrijgesteld) bent, breng je geen BTW in rekening over je goederen en/of diensten en betaal je ’t volle pond voor je inkoop en kosten. Hier staat tegenover dat je administratie eenvoudiger mag zijn en dat je geen tijd (of geld) kwijt bent aan het indienen van BTW-aangiftes.

Gemengde omzet …

Maar wat nu als je zowel goederen/diensten levert die zijn vrijgesteld, als goederen/diensten die niet zijn vrijgesteld??

In dit geval ben je de gebeten hond:

  • je moet BTW-aangifte doen (en dat kost tijd of geld);
  • je administratie moet aan de eisen van een BTW-administratie voldoen;
  • je mag niet alle BTW die je betaald hebt op je inkoop en kosten terugvragen, maar alleen maar een deel.

Alsof dat al niet genoeg nadelen zijn, heb ik er nog eentje voor je: je moet zelf (laten) zorgen voor de berekening van het niet-terugvraagbare deel van je voorbelasting.

Verdeelsleutel

In principe is het zo, dat de BTW op de kosten die gemaakt zijn en de inkoop die gedaan is voor de onbelaste omzet niet terugvraagbaar is. Dat klinkt makkelijk.

Maar wat nu als je bijvoorbeeld hetzelfde bedrijfsmiddel gebruikt voor zowel belaste al onbelaste omzet? Omdat je er je wekelijkse column voor een krant op schrijft (onbelast) én ‘m daarnaast ook gebruikt voor het schrijven van reclameteksten (belast)?

Als je niet zo ver wilt gaan om voor iedere activiteit een aparte computer aan te schaffen, moet je een verdeelsleutel gaan berekenen.

Als een uitgave gedaan wordt voor gemengd gebruik, mag je de betaalde BTW terugvragen voor het belaste gebruik. Je gaat hierbij uit van de verhouding tussen je belaste en onbelaste omzet.

Natuurlijk weet je pas echt wat die verhouding is zodra je je laatste factuur van het (boek-)jaar hebt verstuurd. Zolang dat nog niet het geval is, maak je gebruik van een inschatting:

Geschatte omzet belaste prestaties 10.000
Geschatte omzet onbelaste prestaties 40.000
Totale omzet 50.000

In dit voorbeeld mag je dus 10.000/50.000 = 1/5 = 20% van de betaalde BTW opvoeren op je BTW-aangifte als voorbelasting. De resterende BTW (80%) administreer je als zakelijke kosten:

Uitgave excl. BTW 200,00 Zakelijke kosten 233,60
BTW 21% 42,00 Voorbelasting (20% * 42) 8,40
Totaal incl. BTW 242,00 Totaal 242,00

Na het versturen van je laatste factuur bepaal je de definitieve verdeelsleutel. Als blijkt dat die afwijkt van de verdeelsleutel die je de rest van het jaar hebt gebruikt, corrigeer je de teruggevraagde BTW in de laatste BTW-aangifte over dat (boek-)jaar.

Balen!

Je ziet het: bij een gemengde omzet heb je

  • niet alle lusten van de BTW – je zakelijke lasten worden maar voor een deel met 6% – 21% verlaagd;
  • wel alle lasten – je moet een complete BTW-administratie voeren en BTW-aangiftes doen en zelfs
  • extra lasten – je moet een verdeelsleutel uitrekenen, correcties (laten) maken bij het doen van je BTW-aangifte en één keer per jaar alles (laten) herrekenen en eventueel (laten) corrigeren.

Het administreren van de BTW bij een gemengde omzet kost meer tijd en tijd is geld, of je het werk nou uitbesteedt of zelf doet.

Vraagteken en euroAangezien het één van de spelregels is van het ‘ondernemersspel’, heb je ’t er maar mee te doen. Het is alleen wel belangrijk om jezelf te realiseren wat de consequenties zijn van deze spelregel, zowel in tijd als in geld.

Met die kennis kun je bij de start van je bedrijf een beter plan opstellen en in de tijd daarna betere beslissingen nemen, bijvoorbeeld op het gebied van geplande investeringen, het vaststellen van je verkooptarieven en misschien zelfs het soort opdrachten dat je wilt aannemen.

Met die kennis ben je dus een betere ondernemer!

Heb jij te maken met gemengde omzet? Zo ja, hoe ga je om met de lusten en lasten? Deel je ervaringen hieronder bij de reacties, alvast bedankt. 🙂

Ken jij andere ZZP’ers voor wie de informatie in dit artikel nuttig is? Deel het dan met ze via één van de onderstaande knoppen.

 Tax Calculation – Foto van: cooldesign / FreeDigitalPhotos.net
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Vond je dit interessante content?

Dan vind je deze blogs misschien ook leuk

>