Je hoort het vaker: van geven word je rijk.
Klinkt tegenstrijdig, toch? Dat je rijk wordt door dingen weg te geven? Dat je voordeel hebt van iets wat je weg hebt gegeven?

Aan de andere kant klinkt het helemaal niet gek. Is het een heel logisch principe, waar we waarschijnlijk niet eens meer bij stil staan. Zo is bijvoorbeeld ons voedsel het resultaat van meerdere gulle gaven. De boer heeft letterlijk eerst moeten zaaien voordat hij kon oogsten.

Wil je rijkdom ontvangen in de vorm van klanten, van geld, van geluk, van liefde, van andere vormen van succes? In ALLE gevallen geldt, dat je dan eerst zult moeten geven.
Je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat je wat te geven hebt.

Ruimte om te geven

Het principe waarover je dadelijk leest, gaat op voor alle gebieden van je leven waarin jij succes wilt bereiken.
Om te kunnen geven, zul je namelijk meer moeten hebben dan je zelf nodig hebt. Voor jezelf nodig hebt.

Omdat dit een zakelijk blog voor ZZP’ers is, beperk ik me hier tot ‘zakelijk’ geven.
Hiervoor heb je tijd en/of geld nodig. Meer dan je zelf nodig hebt. Voor jezelf nodig hebt.

Ruimte in tijd

Als jij 60 tot 80 uur in de week moet werken om de winst te maken die je nodig hebt.
Daarnaast nog een gezin hebt dat aandacht wil. Je een sociaal leven hebt, dat je wilt onderhouden. En ook nog een paar hobby’s. Dan heb je niet veel tijd over om weg te geven.

Ruimte in geld

Als jij het net redt om je vaste lasten en boodschappen te betalen met de winst die je maakt, heb je geen geld over om weg te geven. Zeker niet als je nog ‘ns een keer een nieuwe broek wilt kopen. Over een week vakantie hoef je dan ook niet te denken.

Creëer overloop

Bouw je ZZP-bedrijf - begin met geven (2)Een paar jaar terug, tijdens een training van Open Circles Academy, demonstreerde Nisandeh Netah het principe van ‘overloop’.

Hij had een leeg glas en een kan met water:
• het glas stond voor je materiële behoeften,
• de kan met water voor je inkomen (je winst)

Giet een beetje water in het glas en het is overduidelijk: je winst is niet voldoende om je eigen materiële behoeften te vervullen. Bij een vol glas kom je net uit.

Zet je bedrijf op de goeie manier op

Ik neem aan dat je naar meer streeft dan een bedrijf dat je glas met moeite tot de rand kan vullen. Als je dat doet, heb je alleen genoeg om te betalen wat je op dat moment wilt kunnen. En blijf je jaar na jaar vechten om alleen maar de inflatie bij te houden.

Het is dus nodig dat je bedrijf meer winst genereert. Zoveel, dat je glas zal overlopen. Zodat je tijd hebt om een keer een extra vakantie te nemen. Zodat je een financiële tegenvaller kunt opvangen. Of voor andere extraatjes.

Wat doe je met je overloop?

Je zet je bedrijf dus op om overloop te creëren.
En als je dat op de goeie manier doet, zal het overloop blijven creëren.

Ook als de extraatjes en buffers voor tegenvallers zijn afgedekt.
Ook als je misschien (waarschijnlijk) een groter glas hebt genomen. En na een tijdje een nog groter glas.
Ook als je op een gegeven moment alles hebt wat je materiële hart wenst.
En dan?

Dan kun je gaan GEVEN!

[thrive_text_block color=”light” headline=”Een bijzondere manier van geven”]In de eerste foto zie je Mariëlle Renckens van loslatencoach.nl. Afgelopen maand was zij één van de 7 deelnemers aan een hele speciale Geef Actie.

Samen met een aantal andere ZZP’ers heb ik niet alleen geld aan de actie gegeven. We hebben Mariëlle ook een beetje van onze tijd, kennis en energie gegeven. En daarom mochten we, in de vorm van buttons, met haar mee naar de top van de hoogste berg in Afrika. Als dat geen rijkdom is! :-)[/thrive_text_block]

Geven in tijd

Is jouw winst verbonden met het aantal uren dat jij in je bedrijf investeert?
Dan kun je uitrekenen
• met hoeveel uur van jouw inzet je nog steeds voldoende winst maakt voor het vullen van je (vergrote) glas en dus
hoeveel uur per week/maand/jaar jij aan iets of iemand anders kunt geven.

Zo was ooit mijn doel “ik wil zoveel verdienen, dat ik het kan betalen om als vrijwilliger op de dierenambulance te rijden”.

Geven in geld

Eén van de grote nadelen van het geven van tijd is, dat je maar op één plaats tegelijk kunt zijn. Met het geven van geld kun je op meer mensen impact hebben dan met het geven van tijd.
Extra veel impact: je tijd kun je nu – als je wilt – besteden aan het creëren van nog meer overloop!

Geven in tijd EN geld

Om deze combinatie te bereiken, is het nodig dat de winst van je bedrijf NIET (100%) afhankelijk is van jouw lijfelijke inzet. Hiervoor heb je echt een ander verdienmodel nodig dan (alleen) uurtje/factuurtje.

Je hoeft het niet zo groot(s) aan te pakken als de Bill & Melinda Gates Foundation.
Hoewel dat natuurlijk best een aardig doel is om naar te streven. 😉

 

Maak van geven een gewoonte

Wacht niet met geven totdat je ‘rijk’ bent. Totdat je veel overloop hebt.
Geven is namelijk een gewoonte. En net als iedere gewoonte is er oefening nodig om ‘m te ontwikkelen. Oefenen kost tijd, dus begin gewoon NU.

Bouw je ZZP-bedrijf - start met geven (3)Begin klein, bijvoorbeeld door 1% van je winst weg te geven.
Is je winst € 10.000? Dan geef je honderd euro weg – da’s nog geen eurotientje in de maand.
Ben je net begonnen en maak je bijna geen winst? 1% Van een winst van € 1.000 komt neer op niet eens een euro per maand.

Als je start, gaat het (nog) helemaal niet om de hoogte van het bedrag dat je geeft. Het gaat erom DAT je geeft. Zodat het een gewoonte wordt.
Als dat eenmaal het geval is, zul je ook blijven geven als je ‘er warmpjes bijzit’.
Zal je impact op de wereld nóg groter zijn dan alleen via het helpen van je klanten. En zul je rijkdom ervaren op een manier die je je nu nog niet eens kunt voorstellen.

Geef jij al? Doe je dat op regelmatige basis? In relatie tot je winst? Zomaar, wanneer het uitkomt?
Zet je reactie hieronder neer, GEEF ‘m. 😉

Ken je andere ZZP’ers voor wie dit artikel interessant is? Deel het dan met ze via één van de onderstaande opties.

 

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Vond je dit interessante content?

Dan vind je deze blogs misschien ook leuk

>