2

Boekhouding zelf doen – (1) Profiteer van de voordelen

Boekhouding zelf doen (1)

Door (een deel van) je boekhouding zelf te voeren, kun je profiteren van een paar mooie voordelen:

  • je hebt continu inzicht in je geldstromen en je financiële positie
  • je vermindert het eventuele werk en dus de kosten voor je boekhouder of je accountant

Besteed je je boekhouding nog uit, maar wil je ‘m (gedeeltelijk) zelf gaan doen? Lees dan ‘ns het artikel ‘Een boekhoudpakket kiezen: waar let je op?

Om beide voordelen ook echt te hebben zijn er wel een paar belangrijke punten waar je je van bewust moet zijn:

    1. om het continue inzicht te kunnen hebben, zul je op regelmatige basis je boekhouding moeten bijwerken. Als je maar 1x per kwartaal alles invoert, kun je je administratie – wat dit voordeel betreft – net zo goed uitbesteden.
    2. je vermindert het uit te besteden werk alleen maar als je zo min mogelijk fouten in je boekhouding hebt zitten.

1.  Je boekhouding regelmatig bijwerken

Of je nu veel of weinig van je boekhouding zelf (in-)voert: hoe regelmatiger je de boel bijhoudt, hoe beter je inzicht in je financiën is. De kans op financieel nadeel (door bijvoorbeeld kwijtgeraakte bonnetjes) is ook nog ‘ns kleiner.

Probeer daarom je boekhouding op een vast moment te doen. Elke dag zodra je thuiskomt, bijvoorbeeld, of 1x per week op een vast tijdstip.
Zet dat tijdstip in je agenda, niet alleen maar op een takenlijst. Voor je ’t weet is er iets anders wat af moet, voor je ’t weet nog een keertje en voor je ’t weet ben je een maand verder.

2.  Zo min mogelijk fouten in je boekhouding maken en/of laten zitten

Dit klinkt als een open deur en dat is het ook. Daarbij: we zijn allemaal mensen, dus een paar foutjes zullen er heus in blijven zitten – en dat is ook helemaal niet erg.

Toch zijn er een aantal handigheidjes om fouten te voorkomen én om erin geslopen foutjes zelf op te sporen en te corrigeren. In een aantal vervolgartikelen zal ik die handigheidjes bespreken.

Hou jij je eigen boekhouding bij? Heb je daar een vast ‘schema’ voor, of begin je er pas aan als de berg bonnetjes te hoog wordt? Ik ben benieuwd hoe jij ’t aanpakt en lees dat graag in een reactie hieronder.

Ken jij ZZP’ers voor wie dit artikel ook interessant is? Deel het dan met ze via één van de opties hieronder.

Click Here to Leave a Comment Below 2 comments