Afgelopen weekeinde, tijdens het interessante en leerzame event De Code Kraken, viel ’t me weer op: ZZP’ers zien hun boekhouding als rompslomp. Een vervelende klus die ze graag uitbesteden. Waar ze zo min mogelijk tijd aan willen besteden en ’t liefst zo min mogelijk van weten.

In dit artikel leg ik je uit waarom ik het op z’n minst erg zonde vind om zo over je boekhouding te denken.

“Ik wil me bezig houden met m’n core-business!”

Stel, je bent een webdesigner. Websites maken is je lust en je leven, het is het enige wat je wilt doen, ’t liefst de hele dag. Dát is je core-business, daar snap je alles van. Logisch, toch?

Werknemers kunnen zo denken, maar jij hebt ervoor gekozen om ondernemer te worden. Wat is de core-business van een ondernemer? Juist, ondernemen, geld verdienen.

Je boekhouding is een belangrijk onderdeel van je onderneming en dus een belangrijk onderdeel van je core-business.

“Maar dat Pareto-principe dan?”

Volgens het Pareto-principe haal je het meeste rendement uit 20% van je inspanningen in je bedrijf. Je zou je dus (meer) moeten richten op die 20%.

Je boekhouding zit voor jouw gevoel in de 80% waar je je vooral niet actief mee bezig moet houden. Uitbesteden aan een boekhouder ligt dan voor de hand.

Zolang/zodra je alles van je boekhouding snapt, kan dat een prima beslissing zijn. Je hebt op dat moment de kennis om een hele andere relatie met je boekhouder of accountant te hebben: die van sparringpartner of klankbord. Je boekhouder wordt iemand die je HELPT om je bedrijf succesvol te maken en te houden.

Zolang je nog niet genoeg snapt van je boekhouding, wordt je boekhouder of accountant de kapitein op jouw schip. Hij of zij BEPAALT hoe succesvol je bedrijf gaat worden en zelfs voor een deel op welke manier. Hij of zij is immers de enige die verstand heeft van je boekhouding en daarmee de enige die zicht heeft op je geld.

Maar: de boekhouder stuurt alleen op cijfers. Hij heeft in principe geen verstand van jouw branche, van jouw product of dienst. Als dat wel zo was, was ‘ie geen boekhouder geworden. 😉

Hij (of zij) kan dus ook niet goed beoordelen of het voor jouw bedrijf misschien juist wel goed is om meer dan gemiddelde marketingkosten te maken, of het toch beter is om maar even te wachten met die investering ten koste van het fiscale voordeel.

En dan nog wat: breng jij elke dag je spullen naar de boekhouder? Of elke week? Of zelfs maar elke maand? Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet.

De boekhouder stuurt jouw bedrijf dus op basis van verouderde informatie!!

De werkorders die je krijgt (“je moet dit kwartaal een investering doen”, “je moet de marketingkosten naar beneden brengen’’) zijn misschien al achterhaald en daardoor misschien wel het slechtste wat je op dat moment kunt doen!

Aangezien jij de enige bent die de consequenties – ook de negatieve – draagt, is het dus van levensbelang voor je bedrijf dat je zelf de kapitein wordt op jouw schip.

“… en ik vind er ook nog ‘ns niks aan”

Dacht je werkelijk dat het starten (of hebben) van een eigen onderneming inhoudt dat je nooit meer iets hoeft te doen dat je niet leuk vindt? Je kunt dat wel zo graag willen, maar realistisch is ‘t niet.

Troost je: het bijhouden van m’n boekhouding is mijn hobby ook niet. Gelukkig maar, want hobby’s kosten over het algemeen geld. Een onderneming levert juist geld op. Althans, dat is wel de bedoeling.

 

Kortom: als je alleen maar ‘je ding’ wilt doen, werk je in een bedrijf. Als ZZP’er in je eigen bedrijf, maar misschien kun je dan nog beter in dat van een ander gaan werken. Alleen dan heb je wel de lusten, maar niet de lasten.

Wil je ondernemer worden of zijn, dan horen daar een aantal misschien minder interessante, maar belangrijke werkzaamheden bij. Zodra je die voldoende onder de knie hebt, zodra je het vak ‘ondernemen’ beheerst, gaat je bedrijf voor jou werken.

Je kunt je onderneming, je schip, dan doelbewust en helemaal zelf sturen richting maximaal succes!

Ik ben heel benieuwd hoe jij hierover denkt en lees je reactie graag hieronder.

Ken jij andere ZZP’ers voor wie dit artikel interessant is? Deel het dan met ze via één van de knoppen hieronder.

  • Het leukst van “de boekhouder” zijn is inderdaad “de sparringpartner” te zijn om echt samen te kunnen werken.
    De voldoening in mijn werk haal ik uit het benutten van alle voordelen voor de ondernemer op fiscaal gebied.

    Als er geen goede samenwerking is tussen de ondernemer en de boekhouder laat je kansen liggen. Dan is het voor de boekhouder onmogelijk om alle voordelen te benutten.

    Vriendelijke groet,
    Jolanda

  • Ik ben het eens met de strekking (namelijk dat het zonde is om niks te snappen van je boekhouding), maar plaats wel een aantal kanttekeningen bij de argumentatie.

    Allereerst wordt kennis van boekhouden gebruikt als argument om de boekhouding al dan niet uit te besteden. “Zolang/zodra je alles van je boekhouding snapt, kan dat (lees: uitbesteden aan een boekhouder) een prima beslissing zijn. …Zolang je nog niet genoeg snapt van je boekhouding”, moet je de boekhouding echter zelf doen, want anders “wordt je boekhouder of accountant de kapitein op jouw schip.” Dus, iets uitbesteden als je het zelf ook zou kunnen doen en iets zelf doen als je het nog niet kunt of snapt (??). Die logica ontgaat mij.

    Voorts wordt gesteld dat “hij of zij (lees: de boekhouder) bepaalt hoe succesvol je bedrijf gaat worden en zelfs voor een deel op welke manier.” Echter, een boekhouder die op de stoel van de ondernemer gaat zitten, overschat zijn rol als “sparringpartner of klankbord”, en de ondernemer die dat laat gebeuren, is de naam ondernemer niet waard.

    “Hij of zij is immers de enige die verstand heeft van je boekhouding en daarmee de enige die zicht heeft op je geld.” Echter, een goede boekhouder legt uit hoe de boekhouding tot stand is gekomen, en leert jou de cijfers in de boekhouding te lezen en wat deze betekenen, zodat je zelf steeds meer van de boekhouding gaat begrijpen.

    “Maar de boekhouder stuurt alleen op cijfers. Hij heeft in principe geen verstand van jouw branche, van jouw product of dienst.” Echter, een goede boekhouder weet dat cijfers weliswaar belangrijk zijn, maar zelden voor zich spreken. De cijfers zijn ‘slechts’ de aanleiding om vragen te gaan stellen, en voor het stellen van goede en kritische vragen is kennis van “jouw branche, van jouw product of dienst” een pre, maar niet noodzakelijk; gezond verstand en vooral kritisch vermogen echter des te meer.

    Van een goede boekhouder krijg je dan ook geen andere “werkorders” dan die welke direct met de boekhouding zelf te maken hebben (zoals het scheiden van bankrekeningen voor zakelijk en privé, het bewaren van bonnetjes, etc.). Hij stelt vooral (kritische) vragen, en geeft soms ook adviezen, maar jij bent de ondernemer en jij neemt de beslissingen.

    Tot slot, een zinniger argument om de boekhouding al dan niet uit te besteden, wordt (onbedoeld) wel gegeven: “En dan nog wat: breng jij elke dag je spullen naar de boekhouder? Of elke week? Of zelfs maar elke maand? Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet.” Jarenlange ervaring heeft mij geleerd dat veel ondernemers, die niet administratief zijn onderlegd, moeite hebben om vanuit zichzelf de discipline op te brengen om de boekhouding regelmatig te doen (en niet pas als de belastingaangifte moet worden gedaan), en dan kan juist de boekhouder de externe prikkel zijn om “je spullen” wel regelmatig te laten verwerken (in een frequentie die past bij jouw activiteiten).

    Het is jammer dat de argumentatie vooral is gebaseerd op vooroordelen over boekhouders, maar als jij én je boekhouder allebei hun werk goed doen, wordt “je boekhouder … iemand die je helpt om je bedrijf succesvol te maken en te houden.”

    Groetjes,
    Lammert Douma

    • Lammert, dankjewel voor je uitgebreide reactie!

      Jij denkt dat mijn argumentatie gebaseerd is op vooroordelen over boekhouders. Daaruit concludeer ik dat jij één van de (te dun gezaaide) goede boekhouders bent: fijn om te lezen!

      Het hele artikel is echter gebaseerd op ervaringen van mijn eigen klanten die ik help met en adviseer over (o.a.) hun financiële administratie en die van vele andere ZZP’ers die ik in de afgelopen 6 jaar heb ontmoet. Sterker nog: de hele ZZP-School is hierdoor ontstaan, niet alleen dit artikel. 😉
      Schokkend, nietwaar?

      “Dus, iets uitbesteden als je het zelf ook zou kunnen doen en iets zelf doen als je het nog niet kunt of snapt (??). Die logica ontgaat mij.”

      De uitleg staat toch echt in het artikel. ’t Is zonde om de kennis van je boekhouder ongebruikt te laten, omdat hij of zij niet verder met je kan komen dan alleen ‘administratie-technische aanwijzingen’.
      Ik vind dat in zelf ieder geval een erg frustrerende situatie, omdat ik zie welke kansen m’n klanten daardoor (moeten) laten liggen of niet eens zien.

      En zoals met veel zaken is ook hier de praktijk een uitstekende leermeester. Dus vandaar mijn advies: leer eerst je eigen administratie bij te houden. Als je ‘m dan nog wilt uitbesteden, prima!

      Groeten, Renée

  • Wat stelt de boekhouding van een gemiddelde zzpér eigenlijk voor… het is vaak met 4 kolommen in excel of desnoods een kladblok bij te houden 🙂

    • Zulke boekhoudingen zullen er inderdaad zijn, Mike. Jaaraangifte voor de BTW, 1 factuur per maand, nauwelijks tot geen kosten – dat lukt inderdaad op papier ook nog wel.

      Het wordt al een stuk minder overzichtelijker als er meer en verschillende kosten worden gemaakt, kosten met privé-geld worden betaald, het aantal verstuurde facturen richting ‘een aantal per maand’ gaat, er inkoop van goederen bijgehouden moet worden , er afgeschreven moet gaan worden op investeringen …

      Maar zelfs al je administratie werkelijk héél simpel is, is het goed om te begrijpen waarom ‘ie zo simpel is. 😉

  • Ik ben zelf opgeleid als accountant. De boekhouding is inderdaad niet het leukste, maar ik weet hoe belangrijk het is. Vaak blijft het wel een tijdje liggen en is het schema van omzetbelastingaangiften leidend… 😉

    Johan

    • Ja, de BTW-aangifte is wel een aardige stok achter de deur, Johan. 😉
      Maar toch: (net iets) regelmatiger je boekhouding bijwerken heeft toch wel veel voordelen:

      • Het is een klusje van niks (5 minuten), in plaats van een klus van een halve dag waar je tegenaan zit te hikken;
      • Je hoeft je geheugen niet in te schakelen om te achterhalen waar een betaling voor is of waar nou ook alweer die factuur is gebleven; 😉
      • Je hebt realtime inzicht in je financiën. Daardoor kun je bijvoorbeeld veel sneller schakelen en/of reageren op kansen die langs komen.

      En met die 5 minuutjes per dag wordt de boekhouding ook een stuk minder ‘niet leuk’. 😉

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Vond je dit interessante content?

    Dan vind je deze blogs misschien ook leuk

    >