In het eerste artikel van deze mini-reeks heb je al kunnen lezen over de manieren waarop je de aanschaf van je auto van de zaak kunt financieren en over het belang van een passende verzekering.

In dit artikel ga ik in op zaken waar je in de praktijk pas tijdens het gebruik van je zakelijke auto mee te maken krijgt.

Desondanks is het belangrijk om je er vóór de aanschaf op voor te bereiden. Zo kom je niet voor ongewenste verrassingen te staan en loop je geen geld mis.

3 – Betalingen van de brandstof

Betaal je brandstof ALTIJD met een zakelijke betaalpas of zakelijke creditcard! Betaal je contant of met een privé-pas, dan is de BTW die je hebt afgerekend NIET terug te vragen van de Belastingdienst.

Heb je nog geen zakelijke rekening? Open er dan zo snel mogelijk eentje.

4 – Kilometerregistratie

Je denkt misschien “Wat? Ik heb nou toch een auto van de zaak? Dan hoef ik toch geen kilometers meer bij te houden??”. Inderdaad, tot dat besluit kun je komen. Maar pas als je meer gegevens hebt over je zakelijke gebruik.

Anders dan veel mensen denken, kun je namelijk voor iedere belastingsoort besluiten of je de auto op de zaak zet of niet.

Aandachtspunten auto van de zaak (5)Motorrijtuigenbelasting (MRB)

Rijd je een bestelwagen, dan is het voor de hand liggend om te kiezen voor zakelijk rijden. Het grijs-kenteken-tarief is in veel gevallen voordeliger dan het geel-kenteken-tarief. De enige eis die de MRB stelt, is dat minimaal 10% van de gereden kilometers zakelijk moeten zijn. En het mooie is, dat deze Belastingsoort géén correctie voor privé-gebruik kent.

Inkomstenbelasting (IB)

Als je kiest voor een auto van de zaak, maar 500 km of meer per jaar privé rijdt, krijg je te maken met een correctie voor privé-gebruik. De grootte van deze correctie hangt af van het soort auto dat je rijdt (4%, 7%, 14%, 20%, 25%) en de oorspronkelijke catalogusprijs van je auto. Dat kan nogal in de papieren lopen.

Voor bestelwagens van 15 jaar of ouder (Youngtimers) geldt een afwijkende regeling: 35% van de waarde in het economische verkeer (= dagwaarde).

Je ontkomt niet aan deze correctie, maar er is één troost: de correctie kan nooit groter zijn dan het totaal aan autokosten.

Omzetbelasting (OB)

Nu wordt het echt interessant! Deze Belastingsoort kent ook een correctie voor privé-gebruik waar je net zo goed niet aan ontkomt. Alleen: je mag zelf bepalen hoe je die berekent.

Het uitgangspunt is logisch: je privé-correctie wordt berekend over het werkelijke privé-gebruik. En hoe kom je achter het werkelijke privé-gebruik? Juist, via een kilometerverantwoording.

Houd je geen kilometerverantwoording bij, dan wordt de privé-correctie forfaitair berekend op 2,7% van de oorspronkelijke cataloguswaarde inclusief BTW en bpm.

Voorbeeldje van m’n eigen situatie:

Aandachtspunten auto van de zaak (6)Totale BTW op autokosten: € 397,27
Aandeel privé-kilometers: 0,5173
Oorspronkelijke cataloguswaarde: € 19.537

  Privé-correctie o.b.v. werkelijk privé-gebruik
0,5173 * € 397,27 = € 205,51

  Privé-correctie o.b.v. forfait
2,7% * € 19.537 = € 527,50
Gemaximeerd op 100% van de BTW op autokosten, dus € 397,27.

Hoe minder privé-kilometers je rijdt of hoe hoger de oorspronkelijke cataloguswaarde van je auto is, des te interessanter wordt het om een kilometerregistratie bij te houden.
Of het forfait gunstiger voor jou is dan een correctie op basis van je werkelijke privé-gebruik, kun je dus pas vaststellen als je dat daadwerkelijk hebt uitgerekend.

Geen kilometerverantwoording bijhouden is gemakkelijker en gemak mag geld kosten. Het is alleen wel handig om te weten hoeveel geld dat gemak je kost, zodat je een bewuste keus kunt maken.

 

De aandachtspunten in deze artikelenserie helpen je om zo efficiënt mogelijk om te gaan met de kosten, verplichtingen en risico’s van je auto van de zaak.

Heb je nog vragen? Zet ze dan vooral hieronder in een reactie neer.

Ken je ZZP’ers voor wie dit artikel ook waardevol is? Deel het dan met ze via één van de deel-opties hieronder.

  • Prive ritjes met de bus van het bedrijf, wat is het risico, en het vervolg. Ik zie de belastingdienst staan te flitsen bij de ingang van IKEA en de toegang van het industrie terrein . Zolang ik kan aantonen dat het ritten voor het bedrijf zijn , heb ik geen probleem met deze flits activiteiten , maar als ik in het weekend de bus uitleen aan personeel loop ik denk ik wel risico, maar hoeveel wie kan me dat duidelijk maken . vr gr

    • Dag duppen,
      Jij loopt niet alleen risico, je personeel ook.

      • Je personeel krijgt een bijtelling voor de auto-van-de-zaak.
      • Als jouw administratie is ingericht op géén privé-gebruik, zijn al jouw aangiftes Loonheffing niet langer correct: je hebt teveel loon uitbetaald, omdat je (alsnog) rekening had moeten houden met de heffing over de bijtelling.

      Mijn advies: neem contact op met je salarisadministrateur om dit goed uit te zoeken en in te richten.
      Dit zijn een paar linkjes om je voor te bereiden op dat gesprek:
      • linkje site Belastingdienst over doorlopend wisselend gebruik
      • linkje site Jongbloed Fiscaal Juristen met uitgebreide info.

  • Beste mensen ik kom er nog steeds niet uit.

    Hopelijk begrijpt iemand de informatie en kun hij of zij mij advies geven.

    Mijn scenario wat betreft mijn bestel auto is als volgt:
    Ik heb een Volkswagen bestelbus uit 1994 met op dit moment een grijs kenteken. Ik rijd per jaar ongeveer 25.000 kilometer waarvan 85% zakelijk. Ik ben echter aan het overwegen om deze over te zetten naar een geel kenteken zodat er meer dan 3 passagiers in passen.

    Daarnaast lees ik ook dat je niet verplicht bent een kilometer administratie bij te houden. Ik wil graag weten wat het mij CONCREET kost als ik geen kilometer administratie bij houd en wat het kost als ik dat wel doe afhankelijk van mijn te rijden kilometers op jaarbasis?

    Jullie zouden me echt enorm helpen

    • Vervelend Hidde, ik doe m’n hieronder iets ‘licht in de duisternis’ te brengen. 😉

      Het omzetten naar een geel kenteken heeft hoe dan ook gevolgen voor de wegenbelasting.
      Die is mede afhankelijk van de regio waar je woont, je kunt hier opzoeken hoeveel jij meer aan motorrijtuigenbelasting gaat betalen.

      Met je verzekeringsmaatschappij kun je even overleggen wat de gevolgen zijn voor (de premie voor) je autoverzekering.

      Dan over de kilometeradministratie:
      Als je géén kilometeradministratie bijhoudt, moet je de correctie voor privé-gebruik berekenen aan de hand van het forfait.
      Dat houdt in: 2,7% van de oorspronkelijke cataloguswaarde inclusief BTW en bpm. Als je de bestelbus al vijf jaar in gebruik hebt met je bedrijf (hij staat dus al 5 jaar in de boeken), dan zakt het forfait naar 1,5%.
      De regels voor het berekenen van de bpm vind je hier.

      Ik ken de oorspronkelijke cataloguswaarde van jouw bus niet, maar als voorbeeldberekening:
      Dieseluitvoering
      € 17.700 netto catalogusprijs in 1994
      € 3.363 BTW 19%
      € 6.875 bpm (37,3% * 17.700 + € 273)
      € 27.983

      Privé-correctie BTW o.b.v. forfait 2,7% € 754
      Privé-correctie BTW o.b.v. forfait 1,5% € 419

      Leg daar 15% – als je uitgaat van 85% zakelijk gebruik – van de BTW op je autokosten naast en je weet hoe het zit.

      Concreter kan ik je helaas niet helpen, maar je hebt nu in ieder geval alle handvatten om zelf de berekeningen te maken.
      Succes met je Youngtimer! 🙂

  • Als je langer dan vier jaar in je auto van de zaak rijdt wordt dan de bijtelling verhoogd?

    De datum van de eerste tenaamstelling is 19-10-2012.

    Ik hoorde dit van een collega, maar ik kan er op het internet niet echt iets over terug vinden.

    • Zoals je hebt kunnen lezen, zijn er 2 vormen van privé-correctie, Edward. Eentje voor de Inkomstenbelasting (IB) en eentje voor de Omzetbelasting (BTW).

      Bij allebei verandert er niets na 4 jaar.

      De privé-correctie voor de IB verandert sowieso niet/nooit.
      Die voor de OB alléén als je gebruik maakt van de forfaitaire versie van de privé-correctie:
      na 5 jaar mag je het lage forfait (1,5%) toepassen.

      Heb je voor de aanschaf van de auto geen BTW kunnen verrekenen? Dan mag (mocht) je altijd al uitgaan van 1,5% en verandert er na 5 jaar dus ook niks.

      De verwarring over die 4 jaar is trouwens wel begrijpelijk. De Belastingdienst heeft het namelijk heel onduidelijk op de site staan: “… later dan 4 jaar na het jaar waarin u de auto in gebruik hebt genomen”.
      Ze hadden ook gewoon ‘5 jaar na ingebruikname van de auto’ kunnen schrijven. 😉

  • Ik heb een vraag. Ik ben zzp in de zorg. Ik ben dus vrijgesteld van btw. Wat is dan voordeliger voor mij om een auto aan te schaffen die ik ook Prive gebruik. Ik doe voornamelijk thuiszorg dus maak wel veel kilometers. Prive alleen voor boodschappen en ander klein verbruik en in de vakanties wat vaker.

    • Beste Yvette,

      Voor jouw situatie geldt hetzelfde als voor iedere situatie:
      de enige manier om daar een beetje duidelijkheid over te krijgen, is door het uit te rekenen.

      Dat uitrekenenen kun je bijvoorbeeld op deze site doen. Als je even googelt, vind je nog meer sites met rekenmodellen: maak zo’n 3 verschillende berekeningen, dan krijg je het beste idee.

      Succes!
      Renée

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Vond je dit interessante content?

    Dan vind je deze blogs misschien ook leuk

    >