Je hebt het misschien al vaker gehoord, van mij of van anderen. Mensen doen zaken met mensen. Of je nou grote bedrijven als klant hebt, een andere ZZP’er of het buurthuis.

Als puntje bij paaltje komt, is het een mens die de beslissing neemt al dan niet met jou in zee te gaan, van jou te kopen.

Mensen kopen vooral van échte mensen. Mensen die authentiek en congruent zijn. Het zijn voor jou nu misschien vage begrippen, maar geloof me: je hebt ze in je. Je bent er zelfs mee geboren.

In dit eerste van een serie van 3 artikelen leg ik je uit wat authenticiteit en congruentie wel, wat ze vooral niet zijn en waarom ze zo belangrijk zijn voor je ZZP-succes.

Authentiek

Mensen hebben een haarfijn gevoel voor ‘nep’. Of een on(der)bewust vermogen om micro-expressies en andere lichaamstaal goed te kunnen lezen.
Welke theorie je ook aanhangt, mensen merken het als je niet authentiek, niet echt bent.

Ze zullen niet gauw uitroepen “Hé, je liegt tegen me”, maar wel een onbehaaglijk onbestemd gevoel krijgen. En dat is geen gevoel dat aanzet tot kopen. Of, als je de koper misschien overrompeld hebt, geen gevoel dat de koop lang in stand houdt.

Als jij interesse voorwendt, maar in je hoofd de potentiële klant alleen maar ziet als een wandelende zak met geld, zul je gauw door de mand vallen.

Authenticiteit is echtheid, van jezelf en van je getoonde interesse.
En iets wat echt is, kost geen moeite.

Authentiek en congruent (2)Wat is authenticiteit níet

Authentiek zijn houdt niet in dat je altijd met een glimlach moet lopen, dat je altijd een goede bui moet hebben, dat mensen je aardig moeten vinden.

‘Moeten’ is nooit van jezelf, maar altijd van een ander. “Moeten in de zin van willen” is wel van jezelf. Een ogenschijnlijk klein, maar significant verschil!

Congruent

Na een geweldig gesprek met een potentiële klant wordt je offerte alsnog afgewezen. Hoe kan dat nou?? Jullie hadden toch zo’n leuk gesprek? Die offerte was toch niet meer dan een formaliteit?

In zo’n geval is het meer dan de moeite waard om je offerte nog ‘ns goed na te lopen. Dus nog vóór je de telefoon pakt en de niet-klant vraagt naar de reden van afwijzing.

Ben jij wel herkenbaar in je offerte?
Ligt de toon van de offerte wel in lijn met de toon van het gesprek?
Wijkt je schrijftaal erg af van je spreektaal?

Congruentie houdt in dat jij onder alle omstandigheden herkenbaar bent en blijft. Het zit niet alleen hoe in hoe je praat of schrijft, het zit in alles.

Van hoe je je kleedt, via wat je eet tot en met wie je omgaat en hoe je je vakanties doorbrengt. Het hele plaatje klopt.

Wat is congruentie níet

Je zou congruentie kunnen zien als ‘huisstijl’ die je hebt. Een huisstijl die je vervolgens vast moet houden, ook als ’t een keertje niet uitkomt. Maar dan zie je het verkeerd. Dit is consequent, niet congruent. De woorden lijken op elkaar en houden inderdaad verband met elkaar, maar verwar ze alsjeblieft niet!

[thrive_text_block color=”light” headline=””]

Consequent zijn, alles onder alle omstandigheden hetzelfde doen, is zeker waardevol.

Het maakt het bijvoorbeeld mogelijk om systemen voor je ZZP-bedrijf op te zetten, waardoor je efficiënter kunt werken. Of om een blijvende hoge kwaliteit te leveren.

Maar consequent zijn moet je bewust toepassen, zodat je niet star en rigide wordt.

[/thrive_text_block]

Je bent congruent als wat je denkt, voelt en doet op een natuurlijke manier bij elkaar past.

Congruentie is dus altijd ‘beweeglijk’ en je hoeft er niet bij na te denken.
Een verandering in één van de drie (denken, voelen, doen) heeft altijd z’n weerslag op de andere twee. Als je congruent bent, kan dat gewoon niet anders, het is onvermijdelijk.

Hoe dragen authenticiteit en congruentie bij aan jouw ZZP-succes?

Authenticiteit en congruentie geven zelfvertrouwen en besparen je energie en kopzorgen. Je hoeft geen ‘rol’ te spelen die afhangt van de omstandigheden, je hoeft nooit iets anders dan jezelf te zijn.

Ze dragen ook enorm bij in het verkoopproces.

Als de potentiële klant weet dat jouw product of dienst een oplossing voor hem betekent. Als ‘ie daarbij voelt dat jij hem oprecht wilt helpen. Dan kan ’t niet anders dan dat hij doet wat met z’n voelen en denken in lijn ligt: hij wordt klant.

Doordat jij authentiek en congruent bent, geef je de klant de ruimte dat ook te zijn. Als gevolg daarvan gaan jullie ‘als vanzelf’ zaken doen. Nee sterker nog: het is simpelweg onvermijdelijk dat jullie zaken gaan doen. 🙂

Hoe helpen authenticiteit en congruentie jou als ZZP’er? Je ervaringen kun je hieronder bij de reacties kwijt, ik lees ze graag!

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Vond je dit interessante content?

Dan vind je deze blogs misschien ook leuk

>