14

7 Tips die je helpen bij het vullen van je contentkalender

7 Tips voor het vullen van je contentkalender (1)

Je hoort het zo vaak: “Content is King!” En dat is niet voor niks.
Via de content die jij verspreidt, kunnen potentiële klanten jou en je ZZP-bedrijf leren kennen. En als ze blij zijn met wat jij ze laat zien, zullen ze uiteindelijk klant bij je worden.

Het is dus meer dan de moeite waard om daar tijd en aandacht aan te besteden.

Helaas zie ik nog zo veel ZZP’ers bij wie contentmarketing het sluitstuk van de planning is.
Maar hoe kun je nou klanten krijgen als ze niet weten dat jij bestaat??

Om het voor jou makkelijker te maken om op een goeie manier je content wereldkundig te maken, heb ik in dit blogs 7 tips voor je neergezet.

Tip 1 – Je contentkalender is onderdeel van je marketingkalender

En – let op – je marketingkalender richt je in aan de hand van je jaarplanning.

  • In je jaarplanning heb jij bepaald welke activiteiten je op welk moment laat plaatsvinden: een training, de lancering van een nieuw product, je verjaardagsactie.
  • In je marketingkalender heb je bepaald op welk moment je begint met hiervoor aandacht te vragen en op welke manier. Eén mogelijke manier is door middel van het (online) verspreiden van content.

Dus ook voor je contentkalender geldt: werk planmatig toe naar de activiteiten waar je aandacht voor wilt. Met je blogs/vlogs, je nieuwsbrief en met je social media-updates.

Tip 2 – Blog of vlog regelmatig

Kies, om dat mogelijk te maken, een frequentie die voor jou vol te houden is.

Starten met 1x per maand en dit elke maand blijven doen, is beter dan na 5x wekelijks bloggen een half jaar niks meer van je laten horen.

En ja, 1x/half jaar is ook regelmatig, maar niet een frequentie die ik adviseer. 😉

Tip 3 – Hergebruik al je content

Haal uit je blogs/vlogs meerdere social media-updates. Bijvoorbeeld in de vorm van quotes, tweets of korte stukjes tekst voor op Facebook.
Een blog kan ook een (inspiratie-)bron zijn voor meerdere andere blogs.

Andersom geldt hetzelfde: gebruik reacties op je social media-updates en blogs als bron voor je blogs/vlogs.

Tip 4 – Kies social media-platformen waar je doelgroep te vinden is

Maar dat is niet het enige: is je doelgroep daar ook bereikbaar voor jou??
In principe zit tegenwoordig iedereen op Facebook, maar kun je ze ook bereiken? Als groep?

Tip 5 – Ieder social media platform kent z’n eigen ‘taal’

Plaats niet klakkeloos je updates op het ene platform door op één of meer andere!
Een tweet die je met hashtags en al één op één doorzet op Facebook kun je net zo goed niet plaatsen.

Kies liever één platform waar je op de goeie manier aanwezig bent, dan teveel platformen waar je alles halfwas doet.

Het is de bedoeling dat je content een bijdrage levert.
Aan je conversie. Aan je naamsbekendheid. Aan je expertstatus.
Je content moet er geen afbreuk aan doen!

Ieder social media platform kent ook z’n eigen update-frequentie.
Voor de meeste Facebookpagina’s zijn 5 updates per dag echt teveel van het goede. Terwijl dit op Twitter een prima aantal kan zijn.

Ga uit van het ‘gangbare’ aantal voor dat platform en pas de frequentie vervolgens aan naar wat het beste past bij jou en je doelgroep.

Ook hier geldt: beter 1x/dag goed dan 5x/dag halfwas.

Tip 6 – Maak gebruik van afbeeldingen

Gebruik voor je blog afbeeldingen die je verhaal versterken, verduidelijken, de juiste sfeer oproepen. Of je nou één grote headerafbeelding gebruikt, of meerdere kleinere, zorg dat ze bijdragen.

Afbeeldingen op social media zorgen ervoor dat je updates eerder bekeken worden EN zorgen voor een grotere betrokkenheid: likes, reacties en shares.
Maar ook hier geldt dat ze moeten passen bij de content die je deelt.

Tip 7 – Gebruik een template/format

Hiermee bedoel ik niet een format zoals je vaak ziet voor een blog.
In dit geval gaat het om houvast door vaste items te gebruiken op de verschillende dagen van de week, bijvoorbeeld

  • een bepaald onderwerp – tip, nieuws, je nieuwste blog
  • een bepaald uitgangspunt – informeren, entertainen, educatie, confrontatie
  • een bepaalde vorm – quote, video, afbeelding
  • of een combinatie daarvan.

Let op: de inhoud werkt in principe nog steeds naar je geplande activiteiten toe!!

 

Tot slot heb ik nog een paar bonustips voor je:

Bonustip #1 – Werk vooruit

Doe dit zowel voor het maken van je content als voor het maken van je afbeeldingen.
Zorg wel dat je contentkalender ruimte laat voor de actualiteit.

Bonustip #2 – laat je inspireren door bijzondere dagen/gebeurtenissen

Kijk op sites als Issuekalender, Inhaakkalender of Fijne dag van welke bijzondere dagen je kunt linken aan je geplande acties en de interesses, problemen en wensen van je doelgroep.

Bonustip #3 – Gebruik een goeie tool

Voor je nieuwsbrief is Mailchimp een hele fijne: die is tot 2000 abonnees gratis voor de standaard functies. Daardoor kun je er dus zonder hoge kosten een beetje ‘ingroeien’.
Wil je meer functionaliteiten, dan is een alternatief als ActiveCampaign of Autorespond een betere keuze.

7 Tips voor het vullen van je contentkalender (2)Voor al je social media-updates kom je als ZZP’er al een heel eind (zo niet het hele eind) met diverse gratis tools als Hootsuite, Postcron, Tweetdeck en Buffer.

Zelf maak ik al een paar jaar (ook) gebruik van een betaalde variant, CoSchedule (affiliatelink). Daarmee kan ik namelijk bij het plaatsen van een nieuw blog gelijk een social media-campagne inplannen voor meerdere platformen.
Lekker overzichtelijk EN ’t scheelt bergen tijd. 🙂

Tot slot nog even een bonustip bij bonustip #3: plaats je Facebook-updates bij voorkeur NIET via een tool.

Facebook waardeert zichzelf een stuk hoger dan ‘third party-tools’. Alles wat je op Facebook zelf regelt (video, andere update) wordt daardoor vaker getoond aan je fans: je bereik ervan is groter.

Bijkomend voordeel: als je een bericht inplant op Facebook, kun je de link ervan gebruiken om in updates op je andere platformen naar je Facebook-update te verwijzen.

Er is over dit onderwerp nog zoveel meer te vertellen … Zet jij je aanvullende tips of vragen in een reactie hieronder?

Ken jij andere ZZP’ers voor wie dit artikel interessant is? Deel het dan met ze via één van de knoppen hieronder.

Click Here to Leave a Comment Below 14 comments