Je hoort het zo vaak: “Content is King!” En dat is niet voor niks.
Via de content die jij verspreidt, kunnen potentiële klanten jou en je ZZP-bedrijf leren kennen. En als ze blij zijn met wat jij ze laat zien, zullen ze uiteindelijk klant bij je worden.

Het is dus meer dan de moeite waard om daar tijd en aandacht aan te besteden.

Helaas zie ik nog zo veel ZZP’ers bij wie contentmarketing het sluitstuk van de planning is.
Maar hoe kun je nou klanten krijgen als ze niet weten dat jij bestaat??

Om het voor jou makkelijker te maken om op een goeie manier je content wereldkundig te maken, heb ik in dit blogs 7 tips voor je neergezet.

[thrive_toggles_group”][thrive_toggles title=”Tip 1 – Je contentkalender is onderdeel van je marketingkalender” no=”1/7″]En – let op – je marketingkalender richt je in aan de hand van je jaarplanning.

  • In je jaarplanning heb jij bepaald welke activiteiten je op welk moment laat plaatsvinden: een training, de lancering van een nieuw product, je verjaardagsactie.
  • In je marketingkalender heb je bepaald op welk moment je begint met hiervoor aandacht te vragen en op welke manier. Eén mogelijke manier is door middel van het (online) verspreiden van content.

Dus ook voor je contentkalender geldt: werk planmatig toe naar de activiteiten waar je aandacht voor wilt. Met je blogs/vlogs, je nieuwsbrief en met je social media-updates.

[/thrive_toggles][thrive_toggles title=”Tip 2 – Blog of vlog regelmatig” no=”2/7″]Kies, om dat mogelijk te maken, een frequentie die voor jou vol te houden is.

Starten met 1x per maand en dit elke maand blijven doen, is beter dan na 5x wekelijks bloggen een half jaar niks meer van je laten horen.

En ja, 1x/half jaar is ook regelmatig, maar niet een frequentie die ik adviseer. 😉

[/thrive_toggles][thrive_toggles title=”Tip 3 – Hergebruik al je content” no=”3/7″]Haal uit je blogs/vlogs meerdere social media-updates. Bijvoorbeeld in de vorm van quotes, tweets of korte stukjes tekst voor op Facebook.
Een blog kan ook een (inspiratie-)bron zijn voor meerdere andere blogs.

Andersom geldt hetzelfde: gebruik reacties op je social media-updates en blogs als bron voor je blogs/vlogs.[/thrive_toggles][thrive_toggles title=”Tip 4 – Kies social media-platformen waar je doelgroep te vinden is” no=”4/7″]Maar dat is niet het enige: is je doelgroep daar ook bereikbaar voor jou??
In principe zit tegenwoordig iedereen op Facebook, maar kun je ze ook bereiken? Als groep?[/thrive_toggles][thrive_toggles title=”Tip 5 – Ieder social media platform kent z’n eigen ‘taal’” no=”5/7″]Plaats niet klakkeloos je updates op het ene platform door op één of meer andere!
Een tweet die je met hashtags en al één op één doorzet op Facebook kun je net zo goed niet plaatsen.

Kies liever één platform waar je op de goeie manier aanwezig bent, dan teveel platformen waar je alles halfwas doet.

Het is de bedoeling dat je content een bijdrage levert.
Aan je conversie. Aan je naamsbekendheid. Aan je expertstatus.
Je content moet er geen afbreuk aan doen!

Ieder social media platform kent ook z’n eigen update-frequentie.
Voor de meeste Facebookpagina’s zijn 5 updates per dag echt teveel van het goede. Terwijl dit op Twitter een prima aantal kan zijn.

Ga uit van het ‘gangbare’ aantal voor dat platform en pas de frequentie vervolgens aan naar wat het beste past bij jou en je doelgroep.

Ook hier geldt: beter 1x/dag goed dan 5x/dag halfwas.[/thrive_toggles][thrive_toggles title=”Tip 6 – Maak gebruik van afbeeldingen” no=”6/7″]Gebruik voor je blog afbeeldingen die je verhaal versterken, verduidelijken, de juiste sfeer oproepen. Of je nou één grote headerafbeelding gebruikt, of meerdere kleinere, zorg dat ze bijdragen.

Afbeeldingen op social media zorgen ervoor dat je updates eerder bekeken worden EN zorgen voor een grotere betrokkenheid: likes, reacties en shares.
Maar ook hier geldt dat ze moeten passen bij de content die je deelt.[/thrive_toggles][thrive_toggles title=”Tip 7 – Gebruik een template/format” no=”7/7″]Hiermee bedoel ik niet een format zoals je vaak ziet voor een blog.
In dit geval gaat het om houvast door vaste items te gebruiken op de verschillende dagen van de week, bijvoorbeeld

  • een bepaald onderwerp – tip, nieuws, je nieuwste blog
  • een bepaald uitgangspunt – informeren, entertainen, educatie, confrontatie
  • een bepaalde vorm – quote, video, afbeelding
  • of een combinatie daarvan.

Let op: de inhoud werkt in principe nog steeds naar je geplande activiteiten toe!!

[/thrive_toggles][/thrive_toggles_group]

 

Tot slot heb ik nog een paar bonustips voor je:

Bonustip #1 – Werk vooruit

Doe dit zowel voor het maken van je content als voor het maken van je afbeeldingen.
Zorg wel dat je contentkalender ruimte laat voor de actualiteit.

Bonustip #2 – laat je inspireren door bijzondere dagen/gebeurtenissen

Kijk op sites als Issuekalender, Inhaakkalender of Fijne dag van welke bijzondere dagen je kunt linken aan je geplande acties en de interesses, problemen en wensen van je doelgroep.

Bonustip #3 – Gebruik een goeie tool

Voor je nieuwsbrief is Mailchimp een hele fijne: die is tot 2000 abonnees gratis voor de standaard functies. Daardoor kun je er dus zonder hoge kosten een beetje ‘ingroeien’.
Wil je meer functionaliteiten, dan is een alternatief als ActiveCampaign of Autorespond een betere keuze.

7 Tips voor het vullen van je contentkalender (2)Voor al je social media-updates kom je als ZZP’er al een heel eind (zo niet het hele eind) met diverse gratis tools als Hootsuite, Postcron, Tweetdeck en Buffer.

Zelf maak ik al een paar jaar (ook) gebruik van een betaalde variant, CoSchedule (affiliatelink). Daarmee kan ik namelijk bij het plaatsen van een nieuw blog gelijk een social media-campagne inplannen voor meerdere platformen.
Lekker overzichtelijk EN ’t scheelt bergen tijd. 🙂

Tot slot nog even een bonustip bij bonustip #3: plaats je Facebook-updates bij voorkeur NIET via een tool.

Facebook waardeert zichzelf een stuk hoger dan ‘third party-tools’. Alles wat je op Facebook zelf regelt (video, andere update) wordt daardoor vaker getoond aan je fans: je bereik ervan is groter.

Bijkomend voordeel: als je een bericht inplant op Facebook, kun je de link ervan gebruiken om in updates op je andere platformen naar je Facebook-update te verwijzen.

Er is over dit onderwerp nog zoveel meer te vertellen … Zet jij je aanvullende tips of vragen in een reactie hieronder?

Ken jij andere ZZP’ers voor wie dit artikel interessant is? Deel het dan met ze via één van de knoppen hieronder.

  • Een contentkalender daarvan kan ik niet anders zeggen dat het een goede keuze is om je content te plannen. Op die manier is het gemakkelijker om er een systeem van te maken.

    En met een contentkalender als onderdeel van je marketing kalender kun je op termijn gewoon gaan voorspellen wat de resultaten zijn.

    Om berichten te posten via social media maak ik gebruik van Hootsuite en om berichten te posten in Facebook groepen gebruik ik Postcron. Ideaal wanneer je een community groep hebt.

    • Mooie toevoeging, dankjewel Esther!
      Vooral dat je (in ieder geval in grote lijnen) resultaten kunt gaan voorspellen, is een goeie.
      Dat maakt dat je je (content)marketing nóg gerichter en daardoor efficiënter kunt inzetten.

  • Wat een goeie tips Renée, dank je wel. Vooral de bonustips – daar heb ik veel aan. Ik ga me er eens in verdiepen. Trouwens: leest lekker, die tips onder elkaar die je uit kunt klappen.

  • Ik zoek nog steeds een goeie layout voor een content kalender, want daar vallen nog verbeterpunten te rapen voor mij.

    Het inplannen van Facebook berichten op de pagina doe ik via het “schedule” tool van Facebook zelf, hoewel ik denk dat het “live” posten van berichten wel hoger komt in de Facebook ranking. Maar het laat me wel toe om vooruit te werken. 😉

    • Hi Hilde,

      Alle contentkalenders die ik ben tegengekomen, gaan uit van weken.
      Ik gebruik zelf ook iets soortgelijks – ik mail ‘m je wel even toe.

      Voor zover ik weet, geeft de schedule tool van FB hetzelfde effect als het live posten. Dus ga daar vooral lekker mee door. 🙂

    • Klopt helemaal, Mariëlle!
      Je zet eerst de grote lijnen uit, dan de kleinere en uiteindelijk wordt het bijna een invuloefening.
      Het kost even tijd om op te zetten, maar het is die investering dubbel en dwars waard.

  • Hoi Renée

    Met een glimlach heb ik je blog gelezen, met name het eerste stuk over het belang van content. Ik blog heel graag en toch ben ik een tweetal maanden geleden gestopt. Ik vroeg mezelf af voor wie ik nog schreef (behalve voor mezelf dan). Na een recente Mastermind sessie met een aantal collega’s kreeg ik nieuwe inzichten en voilà mijn 1e herintredende blog is een feit. Jouw artikel bevestigt nog eens het belang van regelmatig plaatsen van content Je hebt sowieso een aantal interessante tips genoemd waar ik zeker mee aan de slag ga. Dank voor de motivatie en inspiratie. Liefs

    • Wat goed dat je die beslissing hebt genomen, Claire!
      Ik ben er zelf ook blij om, want ik heb er inmiddels al een paar resultaten van gezien. 🙂

  • Hallo Renée,

    Ook mijn bloggen staat stil sinds ik begonnen ben met het maken van een uitgebreide training voor mijn doelgroep. Ik zie het belang van regelmaat in, alleen gaat er veel tijd zitten in het maken van de training, naast mijn werk als gastouder en zorg voor mijn dochtertje.

    Ik heb nu het gevoel dat ik achter de feiten aan loop. Hoe zorg ik ervoor dat ik weer ‘op schema’ loop en vooruit kan werken? En dus een goede planning voor de rest van het jaar kan maken?
    Groet,
    Patricia

    • Helaas geldt ook voor jou dat er maar 24 uren in een dag zitten, Patricia.

      ‘Bescherm’ daarom tijd in je planning/agenda voor de dingen die belangrijk zijn voor je bedrijf. Zoals je contentmarketing.
      Kun je er maar een uurtje per week aan besteden? Blok dat uurtje dan uit en behandel die afspraak met jezelf (!) als een afspraak met een ander. Een uurtje is niet veel, maar nog steeds een uur meer dan als je het NIET doet.

      Op het moment dat je dit soort zaken pas doet als je tijd over hebt, heb je er uiteindelijk nooit tijd voor.
      En zul je dus altijd achter de dingen aan blijven lopen.

      Dus: ruim er (vaste) tijd voor in EN prop je planning niet al te vol.
      Hou ruimte voor onvoorziene zaken, zodat je niet al te snel hoeft te gaan schuiven in je planning.

      Succes!

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Vond je dit interessante content?

    Dan vind je deze blogs misschien ook leuk

    >