Op een bepaald moment heb jij de beslissing genomen om te starten als ZZP’er. Om met je bedrijf mensen te helpen en een inkomen te verdienen.
En misschien dat jij, net als héél veel andere ZZP’ers met jou, je focus hebt gelegd op het maken van omzet.

Logisch, zeker als je een baan in loondienst hebt verruild voor het – in ieder geval in het begin – onzekere bestaan als zelfstandig ondernemer.
Maar wel jammer.

Er zijn namelijk 4 factoren die invloed hebben op de groei van niks (je beslissing) naar een succesvol ZZP-bedrijf dat zoveel mogelijk mensen helpt.
Het realiseren van een stijgende omzet is er één van, maar bij lange na niet de belangrijkste!

Groei in je zichtbaarheid

Groei van je ZZP-bedrijf (2)Je kunt een geweldig product of een geweldige dienst hebben waar je veel mensen mee kunt helpen. Maar als die mensen daar niet van weten, gebeurt er niks. Het is dus nodig dat ‘de wereld’ van het bestaan ervan op de hoogte is. Het is nodig dat je zichtbaar bent.

Met alleen het publiceren van je website op het wereldwijde web red je het tegenwoordig niet meer. Gelukkig zijn er genoeg hulpmiddelen om je zichtbaarheid te vergroten, zowel offline als online. Flyers, sociale media, lezingen, …

Kies één of meer hulpmiddelen die het beste aansluiten bij je doelgroep en jouw bedrijf. En kies een strategie die er niet alleen voor zorgt dat je zichtbaar wordt, maar ook dat je zichtbaar wordt bij een steeds grotere groep mensen.

Hoe zichtbaarder je bent voor je doelgroep (je markt), hoe meer mensen je bereikt, hoe meer mensen je kunt helpen.

Groei in je omzet

Onafhankelijk van het tarief dat je rekent voor je product of dienst: een groei van je omzet is waar je naar streeft. Van € 0 op het moment dat je start naar … alles meer dan € 0.
Verder boven € 0 is niet alleen prettig voor je financiën, maar ook een teken dat je meer mensen hebt geholpen.

Je zult dus klanten moeten hebben die van je kopen.

Groei van je ZZP-bedrijf (3)Dat kan via je website, maar bijvoorbeeld ook in een 1-op-1-gesprek of na afloop van een lezing. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden: kies de weg die het beste past bij je aanbod, je doelgroep en bij jou.

Groei in je winst

Jouw ZZP-bedrijf bestaat uit meerdere samenwerkende ‘onderdelen’.
Stem die onderdelen op elkaar af en geef ieder onderdeel de aandacht die het nodig heeft en verdient.

Zo zorg je ervoor dat een groei in je omzet ook daadwerkelijk zorgt voor een groei van je winst.
Daar maak je niet alleen de Belastingdienst blij mee, maar ook je eigen portemonnee en – als je winst voldoende is gegroeid en je financieel vrij bent – mensen die je, als je dat wilt, nu ook op een andere manier kunt helpen.

Groei als persoon

Er is één factor die allesbepalend is voor de groei van je ZZP-bedrijf en dat ben JIJ.

Groei van je ZZP-bedrijf (4)Natuurlijk zorg je ervoor dat je geen financieel risico wordt voor je bedrijf. Maar dat zorgt niet voor groei van je ZZP-bedrijf.
Daarvoor is het nodig dat je blijft groeien als mens.

Streef er niet alleen naar om elke dag een beter versie te zijn dan je de dag ervoor was.
Doe er ook het werk voor!

Denk hierbij aan:

  • trainingen volgen die gericht zijn op je persoonlijke ontwikkeling;
  • boeken lezen over persoonlijke ontwikkeling;
  • regelmatig jezelf onder de loep nemen, eventueel met de hulp van een coach;
  • gezond en fit worden/zijn/blijven (let onder andere op je voeding, slaap, stress, beweging, relaties).

Conclusie

Bij de meeste ZZP’ers komt groei als persoon op de laatste plaats. Terwijl dat zo’n beetje de allesbepalende factor is voor de groei van het succes van je bedrijf!

Hou het niet bij een sterkte/zwakte-analyse bij de start van je ZZP-bedrijf, maar durf eerlijk naar jezelf te kijken en te blijven kijken.
En ga aan de slag met wat je ziet!

Zo laat je niet alleen je ZZP-bedrijf groeien, maar maak je ook de wereld om je heen een stukje beter. 🙂

Staat persoonlijke groei bij jou bovenaan de agenda? Of is het eerder ‘een ondergeschoven kindje’? Ik lees je reactie graag hieronder!

 

Ken jij ZZP’ers voor wie dit blog interessant is? Deel het dan met ze via de knoppen hieronder.

  • Hallo Renee,

    Mooi om te lezen dat je ook persoonlijke ontwikkeling belangrijk vindt.
    Zelf merk ik telkens weer dat als ik een stapje verder ben, klanten het ‘ruiken’ en dan plotseling komen. Zeker als psycholoog ben ik echt zelf mijn product. Dus in 2017 ook weer voldoende ruimte in gaan plannen voor persoonlijke ontwikkeling.

    • Hi Sterre,

      Zeker! Sterker nog: ik zie het – zeker/juist bij ZZP’ers – als voorwaarde voor groei van je bedrijf.
      ‘JIJ’ zit bij ZZP’ers in iedere vezel van je bedrijf. Groei van jezelf vertaalt zich dus ook (behoorlijk) direct in groei van je bedrijf.
      Mooi dat jij dat al zo duidelijk hebt gemerkt!

      Gelukkig ben je nooit uitgeleerd, uitontwikkeld, ‘af’, uitgegroeid – en (het succes van) je bedrijf dus ook niet. 🙂
      Op naar een nieuw jaar vol met ontwikkeling(en) en groei!

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Vond je dit interessante content?

    Dan vind je deze blogs misschien ook leuk

    >