Marketing is één van de onderdelen van je ZZP-bedrijf waar je veel tijd in steekt. Doorlopend of op z’n minst met grote regelmaat.

De hoeveelheid tijd die je in je marketing investeert, zegt op zich niks over het resultaat. Daar heb je ook nog een marketingstrategie voor nodig.

Maar welke kies je nou?
Er zijn er zoveel, teveel is één blog.

Daarom deel ik hieronder 3 marketingstrategieën die je liever vermijdt.
Terwijl dat ook nog ‘ns de 3 strategieën zijn die – zeker onder ZZP’ers – juist héél veel gebruikt worden!

Dat klinkt tegenstrijdig, maar als je doorleest begrijp je waarom ’t dat niet is.

Eerst even dit: wat is een marketingstrategie eigenlijk?

Veel, zo niet alle, info die je over marketing kunt vinden, is bedoeld voor (grote) bedrijven. Hartstikke interessant (echt waar!), maar niet echt praktisch toepasbaar binnen jouw of mijn ZZP-bedrijf.

Sterk versimpeld en daarmee toepasbaar binnen je ZZP-bedrijf is het dit:
Het plan en de planning voor je marketingacties, die zorgen dat je je doel(en) behaalt.

Wat heb je nodig voor een marketingstrategie?

Als eerste dus een doel, een resultaat dat je wilt behalen.

Met je marketingstrategie bedenk je vervolgens hoe en wanneer je dat doel bereikt:
• in het plan bepaal je jouw keus voor de beste route en de beste ‘vervoersmiddelen’ om je doel te bereiken,
• de planning is het tijdspad voor het afleggen van die route.

Onthoudt de benodigdheden even – daar kom ik aan het einde van het blog op terug.

En dan nu over naar de marketingstrategieën die je liever NIET in je ZZP-bedrijf gebruikt.

3 Marketingstrategieën om te vermijden (2)Spaghetti-marketing

Misschien ken je het verhaal wel? Over de authentieke manier om tijdens het koken te checken of je spaghetti klaar is? Gooi een paar slierten tegen de muur – als ze blijven plakken, is de spaghetti klaar.

Deze marketingstrategie werkt op basis van hetzelfde principe.

Je onderneemt een actie, bijvoorbeeld omdat je meer inschrijvers wilt op je mailinglijst.
Als die actie succes heeft, ‘blijft plakken’, dan herhaal je ‘m.

Blijft ‘ie niet plakken? Dan was ‘ie niet gaar, had ‘ie nog niet lang genoeg gekookt.
Je gaat je actie verbeteren, eraan schaven – en daarna gooi je ‘m weer tegen de muur.

Hap-snap-marketing

Bij deze marketingstrategie doe je van alles wat. Dan weer het ene, dan weer het andere.

Je geeft een webinar. Je schrijft een blog. Stopt af en toe hier en daar wat flyers in brievenbussen. Je post een bericht op je Facebookpagina. Maakt een leuke story op Instagram. En je loopt allerlei netwerkevenementen af.

Je past de nieuwste ideeën en middelen gelijk toe.
IG-TV? Jouw 1e video staat er al tijden!

Je doet om het doen. En zo nu en dan levert dat resultaat op.

3 Marketingstrategieën om te vermijden (3)Hoop-marketing

Hoop-marketing is de meest passieve marketingstrategie van de 3 in dit blog:

Je wilt een dienst of product verkopen en hebt bedacht dat je dat via een webinar wilt doen. Je kondigt dus een gratis webinar aan. Via je nieuwsbrief (die natúúrlijk geen nieuwsbrief heet) en via sociale media.

Vervolgens hoop je dat je inschrijvingen krijgt.

Geen inschrijvingen?
Dan herhaal je het hele proces nog een keertje en hoop je dat het dit keer wél lukt.

“Rinse and repeat”, net zo lang tot het wél een keer lukt …

Wat hebben deze 3 marketingstrategieën met elkaar gemeen?

3 Marketingstrategieën om te vermijden (4) - hapsnap marketingEr zijn een paar dingen die ze alle drie hebben:

  • Ze zorgen voor zichtbaarheid.
    Eerlijk is eerlijk: daarmee heb je altijd meer kans om je doelen te behalen dan als je NIET zichtbaar bent.
  • Ze draaien alle 3 om het nemen van actie.
    Iedere actie levert een resultaat op, soms zelfs het resultaat dat je wilt.
  • Ze missen alle drie de basisingrediënten van een strategie die ik hierboven heb genoemd: een plan en een planning. Alle acties staan op zichzelf. Er is geen verband met een groter geheel. Er ligt geen basis onder: het is los-zand-marketing.

Heel cru gezegd: géén van de drie IS een strategie!

MAAR: ze kunnen alle drie wel degelijk ONDERDEEL zijn van je Marketingplan!
Op een punt waar hun kenmerken héél nuttig zijn.
En dat is bij de implementatie van je marketingstrategie en -tactiek.

Op het moment dat je de keuzes die je hebt gemaakt voor je marketingstrategie en verder hebt uitgewerkt in je marketingtactiek – je route, middelen en planning – daadwerkelijk in de praktijk brengt.
En in de praktijk kan het gebeuren dat dingen anders lopen dan je had bedacht.

Bijschaven, alsnog andere middelen inzetten of juist hetzelfde middel op een ander (beter) tijdstip inzetten – herken je ze van hierboven?
Het zijn precies de dingen die je doet als je uitgevoerde actie een (ongewenst) onverwacht resultaat heeft.

Blijf ze dus vooral doen, maar dan wel op het juiste punt in je Marketing. En als onderdeel van een Marketingstrategie die je de resultaten oplevert die je wilt!

Welke Marketingstrategie(ën) gebruik jij? Ik ben heel benieuwd, laat je een reactie achter?

Ken jij andere ZZP’ers voor wie dit blog interessant is? Deel het dan met ze via één van de deel-knoppen.

​Wil je graag dat je marketingacties onderdeel zijn van een Plan?

Een Plan dat ervoor zorgt dat jij je doelen behaalt?


​Wil je graag dat je zichtbaarheid een bijdrage levert aan het succes van je ZZP-bedrijf?

Schrijf je dan in voor de Zomertour-editie van 'Back to basic' met je Marketing!

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Vond je dit interessante content?

Dan vind je deze blogs misschien ook leuk

>